CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 1
Mata pelajaran :Matematik
Kelas :Tahun
5 Amanah
Tarikh :25
April 2012
Masa :8.00
pagi – 8.30 pagi (30 minit)
Bilangan murid :25
orang
Bidang pelajaran :Pecahan
Objektif pembelajaran :Menamakan
dan menulis pecahan wajar yang penyebutnya hingga 10
Hasil pembelajaran :Di
akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
1.
Menguasai isi kandungan
a.
Menamakan dan menulis pecahan wajar yang
penyebutnya hingga 10
2.
Membina kemahiran saintifik, berfikir dan
strategi berfikir
a.
Menterjemah dan mengaplikasikan pecahan wajar
yang penyebutnya hingga 10 dari gambar rajah diberi
3.
Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
a.
Yakin diri dan patuh arahan guru dalam
menjalankan aktiviti
Konsep/prinsip/hukum/teori: Pecahan wajar penyebutnya kurang
daripada 10
Bahan, peralatan dan bahan sumber:
1.
Kek
- 1 biji
2.
Pisau
- 1 bilah
Nilai murni: Berhati-hati semasa menggunakan pisau semasa
memotong kek.
Pengetahuan sedia ada: Murid telah mempelajari pecahan wajar
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil idea
(5 min)
|
Menama pecahan wajar yang penyebutnya hingga 10
|
Buat kaitan dengan pengetahuan sedia ada murid
dengan simulasi memotong kek hari lahir
|
Murid memberi perhatian
|
Strategi/
Teknik:
Tunjuk cara
|
Menstruktur/ Menstruktur semula idea
(10 min)
|
Menama dan menulis pecahan wajar yang penyebutnya
hingga 10
|
Mengutarakan satu persoalan utama:
1)Berapakah pecahan kek yang telah dipotong?
2) Berapa pecahan kek yang telah guru ambil dan
diletakkan dalam piring?
3) Menyoal soalan lain
Debriefing
Taksir kefahaman secara lisan – Murid yang telah
menguasai maju ke fasa aplikasi, manakala murid yang tidak, diberi penerangan
kumpulan kecil
|
Murid memberi respon
Aktviti pemulihan: Mendengar penerangan guru dalam
kumpulan kecil
|
KBKK:
Menterjemah dan mengaplikasi
Strategi/
Teknik:
Penyoalan seluruh kelas
Sikap saintifik dan nilai murni:
Yakin diri dan patuh arahan
|
Aplikasi Idea
(10 min)
|
Menama dan menulis pecahan wajar yang
penyebutnya hingga 10 secara bertulis
|
1)Membahagikan murid kepada 5 kumpulan
2)Memberikan setiap kumpulan kit pecahan beserta
soalan.
|
Murid menyelesaikan masalah dan menjawab soalan
dalam kumpulan
|
Strategi:
Perbincangan kumpulan
|
Refleksi/
Penutup
(5 min)
|
Menama dan menyatakan pecahan wajar yang
penyebutnya hingga 10 secara lisan
|
Taksir kefahaman pelajar dengan memberi kuiz
pendek. Tingkatkan keterujaan dengan mengadakan pertandingan antara kumpulan
|
Pelajar berbincang dalam kumpulan untuk menjawab
kuiz .
|
Strategi:
Penyoalan keseluruhan kelas
Strategi:
Perbincangan kumpulan
|
perancangan pengajaran yang baik dan aktiviti yang menarik
ReplyDeleteAssalamualaikum Siti. Rancangan Pengajaran yang baik. Saya ambil sebagai rujukan. Terima kasih.
ReplyDeleteTerima kasih.=)
ReplyDelete